Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 7 november 2010

Förökning

Nu får arbetet i trädgården vara för i år. Det blev nästan klart i år också. Det finns fortfarande sådant som jag verkligen borde göra och om det blir riktigt milda dagar framöver så... Annars är det förökning som ligger på dagordningen.

Jag har delat en hel del växter och krukat upp för nästa års försäljning. Bl.a. hoppas jag att jag ska kunna erbjuda er Linnea borealis nästa år. Jag har också beställt en hel del kul växter från när och fjärran. Jag fick en sändning i måndags och jag är så tacksam för att det har varit mildväder i veckan. Det kommer lite mer senare i höst men efter det kommer nästa sändning i mars. Hoppas att det blir en kort vinter i år.

Nu är det dags att sätta igång med sådden. Det finns sådant som behöver sås redan nu för att komma igång till våren. Eryngium bourgatii måste sås nu för att få tid och erforderliga fluktuationer i temperatur för att gro. Jag brukar sätta in krukorna i kallväxthuset för där kan temperaturen gå upp ganska mycket under de vinterdagar som solen skiner. Temperaturväxlingarna gör att fröna gror fint.

Eryngium bourgatii
Jag har en del kvar att kruka upp också. Frösådden av förra årets sådd av Adonis vernalis, våradonis, behöver tas om hand.

Adonis vernalis

Tur att man kan tänka och jobba med trädgård även efter att marken är frusen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar