Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 2 juni 2023

Påfyllning av växtstöd från Kullagården. Öppet på Torvan lördag och söndag 3-4 juni.


 I veckan fick vi besök från Kullagården och lagret är påfyllt!

De där växtstöden är verkligen toppen! Vi har många i vår egen trädgård och de smälter så fint in bland grönskan. Rost och växter är en förträfflig kombo! Att de är så lätta att få på plats gör det hela inte sämre precis. Det är bara att sticka ner dem i marken och så är det klart!











Annat som händer i trädgården är städning! Jag börjar få ordning! Det var en tuff vår eftersom den startade så sent. Först var det vinter, läääänge, sedan kom starten i trädgården! Nåja, trädgårdslivet ska vara njutbart och jag har inte stressat alltför mycket.

Nu blommar allt, känns det som. Det är oerhört vackert! Inte bara i trädgården naturligtvis utan överallt. Naturen är just nu överdådig.


I växtförsäljningen finns olika sorter av söta oxalis

och andra finsmakarväxter som exempelvis:

Slingerstormhatt               Aconitum ’Red Wine’

                                          Aconitum sungpanense ’White Wine’

Indisk kobrakalla               Arisaema utile (1 ex kvar)

Nejlikrot                            Geum  ’Mai Tai’

Funkia                               Hosta ’Autumn Frost’

Vaxklocka                         Kirengeshoma palmata v. koreana

Kantnepeta                        Nepeta faassenii ’Purrsian Blue’

Vivor                                 Primula (många sorter)

Stormhattsranunkel          Ranunculus aconitifolius ’Flore Pleno’





I ett av mina tråg blommade i veckan. Iris suaveolens, sötiris men den kanske har givit med sig, Jag har inte tittat på den på några dagar.



Detta är en av mina Rhododendron som ännu inte är planterad. Jag har några som står i planteringskö. 😎


Ni är hjärtligt välkomna till Torvan i helgen! 

Lördag & söndag kl. 10-14

/pia


2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera