Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 12 juli 2022

Trädgårdsdagar i juli

De senaste tiden har jag jobbat ganska intensivt i trädgården eftersom vi snart får besök av barn och barnbarn. Då blir det andra nöjen, det vet man ju! Jag har äntligen gjort klart mitt nya parti som planerats i flera år. Det var bara det att jag inte kunde bestämma mig för hur det skulle utformas och vilka växter som skulle få bo där.


Så här blev det! Jag är nöjd!








Vår Stewartia pseudocamellia, den japanska skenkamelian är helt fantastisk i sin blomning i år.











I våras sådde jag en jättesöt liten ringblomma, Calendula officinalis 'Pygmy Buff'. Jag sådde den i mitt gamla plåtbadkar som står vid ingången till Torvan och nu har jag en förtjusande äng av blandade sommarblommor där.  Ringblommor, vitt sommarljus, samt penséer i blandade färger står där, liksom sommarsalvia och lite annat. Penséerna måste jag snart klippa ner så att de senare kommer igen med en ny blomning. 





Bara 30 cm hög är ringblomman och den är underbar i färgerna. Lite rost, lite rosa och lite orange. Frön ska samlas så att jag får ringblommor även nästa år.









Just nu blommar också mjölkklockan, Campanula lactiflora. Den är inköpt som en 'Loddon Anna' men visade sig vara vit. Det gör inget! Den lyser så vacker under sommarkvällarna. Ja, på dagen också naturligtvis!

💚💚💚💚💚

Juli månad springer snabbt och snart är det dags att öppna Torvan igen!
Välkomna då!
/pia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar