Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 27 maj 2020

Tulpantider och snart Mors Dag!!

Välkomna till Torvan på lördag 
den 30 maj kl. 11-14! 
Vi kommer att ha fina presenter till Mor!
 Fint rostigt, eller romantiskt till trädgården! 
Sommarblommor, perenner och japanska lönnar!
Trädgårdshandskar av bästa kvalitet, och de fantastiska växtstöden från Kullagården!


 Jag har haft tulpaner i trädgården ganska länge nu och eftersom vädret har varit av det kyligare slaget så har vårblomningen varat länge.


 Tulipa 'Shirley Double'



Tulipa batalinii 'Honky Tonk'

Tulpaner har ett tråkigt sätt att vissna ner på, de blir så gula och fula och jag brukar tröttna på att se på eländet så jag tar ofta bort bladverket innan jag borde. För att tulpanerna ska ha en chans att komma igen så ska man efter att tulpanen blommat färdigt, ta bort stjälk och blomställning och sedan vänta tills hela bladverket har gulnat och fallit ihop innan man slutligen tar bort det. Då har näringen i bladverket gått tillbaka ner i löken så att det finns chans för nybildning av sidolökar.


 Tulipa 'Paul Scherer'

En del tulpaner finns det verkligen anledning att sköta om på detta sätt för de kommer igen, andra vill inte trots att man gör efter konstens alla regler. Man får helt enkelt pröva sig fram.

Tulipa 'Silver Cloud'

Hur man är gör, tulpaner måste man ha! 
Jag tycker att det är helt ok. att se dem som ettåringar. Jag sätter alltid nya bland de gamla lökarna. Jag älskar tulpaner!

Om ni vill ha Torvans löklista, skicka ett mejl med din mejladress, så får du den när den är klar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar