Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 8 juli 2019

Du har väl inte glömt att beställa Torvans LÖKLISTA!


Nu är det verkligen frodigt i trädgården! Regnet har gjort sitt och en del sol har vi faktiskt också fått under den senaste kylslagna veckan. 

Det är märkligt egentligen hur lätt det är att klaga på vädret. Antingen är det för varmt, eller för kallt. Jag tycker inte om temperaturer över 25 grader. Då blir det tråkigt eftersom jag tappar energi, men lite trist är det när det bara är 9 grader där ute när man kliver ur sängen på morgonen. Då tar jag inte mitt morgonkaffe på altanen inte. Förra veckan hade vi 9-10 grader flera morgnar och SMHI rapporterade om 3,5 grader i Tullinge som nattemperatur. Nåja, det har varit perfekt väder för att klippa buxbom!


Rosor finns det inte så många av här på Torvan. Jag har grävt bort flera stycken som inte har skött sig, men några har jag kvar. Den röda klätterrosen heter Rosa soulieana 'Chevy Chase' och den vita är Rosa 'Venusta Pendula'. Båda är starkväxande och sådana som man måste slåss med ibland. Förra året fick jag en allvarlig allergisk reaktion är jag tampades med Rosa 'Venusta Pendula'. Inte kul alls!
'Chevy Chase' blir ca 3 m hög och 'Venusta Pendula' hela 4-5 m. Den slänger sig vidlyftigt omkring, och inte alltid där man vill! Båda är skuggtåliga.



Förra året blommade mitt tulpanträd Liriodendron tulipifera för första gången. Fem blommor hade jag lyckan att upptäcka, av en slump faktiskt. I år är trädet översållat av blommor och de går inte att räkna. Jätteroligt tycker jag, och lite fånigt stolt är jag också!

Torvan har semesterstängt nu i juli och snart kommer barnbarnen på besök, men jag tar i alla fall självklart emot lökbeställningar! Lite paus mellan lekarna måste man ha!

LÖKLISTAN är klar och jag har mejlat ut den till dem som jag vet vill ha den. Vill du också ha den, mejla mig på

pia@torvan.nu

så bifogar jag den i mitt svar till dig!

Vi hörs!
/pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar