Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 5 december 2015

Lucka 5, Pulsatilla vernalis

Välkomna till Torvans adventskalender!


En efterlängtad vårprimör!


Pulsatilla vernalis, mosippa, ännu en av vårens juveler! Denna underbara växt behöver ett väldränerat läge. Sandjord, eller rent av ren sand, är en bra förutsättning för att den ska klara sig.



Pulsatilla vernalis är utrotningshotad så det är en bra idé att skaffa sig en eller ett par plantor. Jag brukar fröså dem och då tar jag fröna så snart de släpper. Det är ingen idé att dra loss dem innan de släpper själva, de vill inte gro då eftersom de inte är "färdiga". Man sår direkt. Dessa frön ska inte samla damm inomhus. De dör snabbt.



De blommar tidigt på våren, och de är alldeles håriga för att skydda sig mot vårkölden. Ulliga och gulliga och det är minsann inte bara vi människor som älskar dem. Det gör rådjuren också! Många gånger har jag tänkt att "i morgon slår de ut" och sedan skyndat ut morgonen efteråt för att njuta, och mötts av nakna stjälkar som stått där. Nu strör jag alltid ut lite blodmjöl runt plantorna när det börjar närma sig, och då får de vara i fred.

Ha, de är mina, så det så!

2 kommentarer:

  1. Å vad du frestar med vårbilderna i kalendern. Nästan outhärdligt.
    Eva

    SvaraRadera
  2. Bra det! En adventskalender ska ju handla om att vänta och längta.

    SvaraRadera