Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 24 december 2015

Lucka 24, Podophyllum 'Spotty Dotty'


Välkommen till Torvans adventskalender!

GOD JUL!

En doldis!


Idag är det julafton och då vill jag visa en av mina absoluta favoriter i trädgården!
Det är fotbladet, Podophyllum 'Spotty Dotty'. I början av säsongen är de stora bladen riktigt fläckiga, precis som namnet antyder. Senare bleknar fläckarna lite men de försvinner aldrig.






Min planta står i en blötbädd som är placerad under en björk. Detta är perfekt eftersom den får en naturlig täckning inför vintern. Man får ofta rådet att täcka plantorna lite men det har jag alltså aldrig gjort. Det sköter sig självt.




Jag får massor av blommor på min planta! Jag har roat mig med att räkna under juni månad, de tre senaste somrarna. Resultatet var 18 st, 77 st, och i år ca: 130 st. Plantan växer alltså kraftigt för varje år och levererar därmed fler blommor.



För att man ska se dessa stora, underbara blommor måste man lyfta lite på bladverket eftersom de gömmer sig under de parasolliknande vackra bladen. En del säger att det är synd men jag tycker att det är fantastiskt! Jag gillar att den är lite hemlig av sig.



I år fick jag inga frön trots att den bar så många blommor, men förra årets frökapslar innehöll befruktade frön, så just nu har jag ett antal babyplantor i min barnkammare. Det ska bli spännande att se om plantorna kommer att få lika vackra blad som mamma Dotty.



 Tack för att ni har velat vara med och öppna Torvans adventskalender!
Det har varit trevligt att kunna mötas så här lite på tu man hand, även fast växtsäsongen är över. Nu väntar vi på nästa och den kommer SNART!


Jag önskar Er alla en riktigt GOD JUL!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar