Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 18 juli 2015

Tillbaka på Torvan!

I år blev det en längre semestertripp än vad det brukar bli. Vi var hemifrån mer än en vecka, vilket skulle ha varit nervöst utan den bevattning som mannen installerade runt om i trädgården. Jag har förstått att det har regnat en del när vi varit borta men det kan man ju inte veta på förhand och nu kunde jag njuta i fullt ut av det underbara miljöombytet utan att behöva tänka på massdöd i krukorna här hemma.

Vi har varit i Österrike, ett fantastiskt land med en otrolig natur. Obegripliga vyer, och fotografier kan aldrig någonsin göra upplevelserna rättvisa!

En av dagarna gjorde vi en utflykt till Tyskland. Vi åkte till Königssee som är en stor långsträckt insjö i den sydöstra delen av Bayern. Den är omgiven av höga bergstoppar och är 200 m djup på sina ställen. Vattnet är så rent att det går att dricka och turistbåtarna som trafikerar sjön är elektriskt drivna för att inte smutsa ner. Varje natt laddas de stora batterierna i båtarna. Nästan hela sjön tillhör nationalparken Berchtesgaden. 









Vattnet var verkligen kristallklart och ibland tyckte jag att änderna som simmade i sjön verkade guppa i luften eftersom man såg ner till bottnen utan det minsta grummel emellan.





I andra änden av sjön klev vi av båten och promenerade bort till nästa sjö, Obersee, som låg ca 15 minuters vandring bort. Detta är en plats så obegripligt vacker att den för alltid kommer att stanna i mitt hjärta. Förlåt melodramatiken, men det är sant!




















Ett stort TACK till våra underbara värdar som tog oss med till detta paradis!!

Nu ska jag gå ut och rensa ogräs i trädgården, för under tiden som vi har varit borta så har växtligheten exploderat.
Till er alla, HA EN RIKTIGT SKÖN HELG!

                                                                                 /hälsar pia

1 kommentar:

  1. Såna fantastiska vyer du visar, helt otroligt vackert. Ha det fint hemma också. CArita

    SvaraRadera