Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 18 april 2013

Två veckor till öppning

Första trädgårdsdagen för säsongen infann sig igår. Jag bar växter och lådor upp till Torvan och till växthuset men framför allt så rensade jag lite i ett av torvpartierna. Egentligen kunde jag ha låtit bli ett tag till men jag ville så gärna. Det låg en snöhög precis bredvid där jag rensade men... Vi har alltså fortfarande en hel del snö på tomten men första blåsippan blommar faktiskt.


Solen sken och det var ett underbart väder. Jag gick ganska länge i bara en T-shirt och njöt. Nu har jag länge tjatat om våren och igår var det vår alldeles på riktigt här på Torvan.


Leucojum vernum, snöklockan, blommar också och det är högst märkligt. För tre dagar sedan låg snön här. Märklig och underbar är vårens sprängkraft!

Nu har förberedelserna för att jag ska kunna öppna Torvan den 4 maj tagit fart. Under mässdagarna fick jag frågan om när jag ska öppna och jag har ju planerat in denna helg sedan ganska lång tid men de sista veckorna har jag tvivlat starkt på att jag skulle lyckas. Nu har jag gott hopp. Helt säkert kommer inte trädgården att vara riktigt vårstädad vid öppnandet även fast Gunilla jobbar hårt. Jag skulle unna alla att ha en Gunilla!

Igår spred jag också årets första blodmjöl. Jag har sett både rådjur och hare i trädgården och jag vill gärna behålla tulpaner och annat som sticker upp. Förra året var det en underbart tulpanblomning här på Torvan. Jag fick behålla alla tulpaner och det skulle vara trevligt om det kunde få bli så även i år. Hunden tycker tyvärr om blodmjölet så man får hålla styr på henne.


Förra årets Tulipa 'Exotic Emperor', en underbar tulpan från knoppstadium till att kronbladen faller.

Jag har vissa växtstöd kvar sedan förra året för dem som är intresserade men pionstöden är tyvärr slut och ännu vet jag inte när jag får en ny leverans.
 
Idag regnar det igen. Nog är det aprilväder alltid!
 

1 kommentar:

  1. Jag har också börjat vårstädningen i trädgården nu. En timme varje kväll ungefär, efter att sonen har somnat och innan det blir mörkt. Det går inte att låta bli nu - detta har jag ju längtat efter i flera månader:-)

    SvaraRadera