Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 30 april 2013

Blodad tand




 Jag har en liten myr här på sandåsen och jag har byggt den själv inuti en plåtring. Jag har tejpat fast  dubbel byggplast med silvertejp på insidan av ringen och sedan fyllt den med torv, grus och sand och  vatten. I min ring finns bl.a. några hjortronplantor och Gunnera magellanica som är en liten art av Gunnera, endast ca. 10 cm hög, icke att beblanda med Gunnera manicata, den jättelika. Jag har där också en planta flugtrumpet, Sarracenia purpurea, som ni ser på bilderna.
 
 
 
Jag tycker det är så roligt med flugtrumpeten, för den har växt på sig så fint och nu är jag redo för nya äventyr i myren. Jag har turen att ha fått en blivande svärson som är expert på köttätande växter. Han är otroligt duktig och nu tycker han att jag ska testa Sarracenia 'Juthatip Soper', Sarracenia psittacina, Drosera binata och Dionaea muscipula. Ja, faktum är att plantorna redan är nergrävda i myren så nu gäller det att hålla tummarna. Jag har fått några extra plantor av Sarracenia purpurea också, den flugtrumpet som är den mest härdiga, den som trivs så bra i myren.

 
 
 Fler rapporter lär följa!

 
 
 
 
 


 














5 kommentarer:

  1. Oj vilken lust till flugtrumpeten jag fick, jag måste nog testa den:
    Ha en underbar Valborg!!

    SvaraRadera
  2. Klart att du ska prova! Lätt som en plätt!
    /pia

    SvaraRadera
  3. Va läcker den är! Skall bli kul att följa utvecklingen av alla dina nya sorter också!

    Hoppas du har en fin Valborg!

    SvaraRadera
  4. Vi minns din mini-myr väldigt väl! Den är förtjusande. Faktiskt inhandlade vi inte mindre än tre flugtrumpeter på mässan, av de jättetrevliga herrarna i SCPS (heter föreningen va?). Åtminstone Sarracenia purpurea ska få bo ute - de andra får vi se (den ena heter bara S. sp och den andra har tappat sin lapp, men de två var visst bara knappt härdiga). Vi får kanske ha en liten myr inomhus också!
    /Kjell och Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Det går utmärkt att klippa ner Sarracenia, ta upp ur myren, stoppa tillsammans med vitmossa i plastpåse som man försluter och sedan förvara på svalt ställe. Jag har haft några Sarracenior på det sättet i kylen, sedan i februari. Man behöver öppna påsen och lufta då och då för att vara säker på att det inte möglar där inne men det funkar utmärkt. De ömtåliga flugtrumpeterna kanske kan bo där apskräcken bor på vintern.
    /pia

    SvaraRadera