Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 23 mars 2012

Chrysosplenium macrophyllum

Chrysosplenium macrophyllum, silverpudran, står i knopp i sina krukor. Silverpudran kommer från Kina och är en ny vårprimör för oss i norden. Den blommar tidigt, mycket tidigt, och sånt uppskattas av oss nordbor.

I det nya partiet, under stora björken, har den slagit ut. Det blev inte helt lyckade bilder men ni får i alla fall en liten uppfattning om hur den ser ut


Den nordiska Chrysosplenium oppositifolium, kustgullpudran, blommar senare med gulgröna blommor och den trycker sig tätt intill marken och blir till en läcker matta. Den är faktiskt också en ganska ny perenn. Den upptäcktes inte förrän 1995 på Söderåsen i Skåne.

Nedan, en bild på Chrysosplenium oppositifolium så som den såg ut för ett par veckor sedan i trädgården. Den blir senare till en riktigt tät grön matta.



Silverpudran är lite högre men bildar också läckra mattor. Båda sprider sig med utlöpare ovan mark i fuktig och näringsrik lundmiljö.

Nedan, Chrysosplenium davidianum som blommar med gulgröna blommor och som också finns här i trädgården.


Hoppas att ni alla får en härlig helg! Det fick inte myggan som jag mördade för någon timme sedan! Jag kände att det stack till på handen och det gick av sig själv. Jag slog till! Årets första mygga! Stackarn!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar