Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 20 augusti 2011

Öppen trädgård för Sällskapet Trädgårdsamatörerna

Idag har vi haft Öppen trädgård för trädgårdsamatörerna och vädret har inte varit det bästa. När jag gick in vid fyratiden så rann det om mig. Jag hade varit ute sedan kl. 11 och stundtals regnade det verkligen mycket. Men vi trädgårdsmänniskor är ett tåligt folk. Inte bryr vi oss om att det regnar när vi vill titta på växter och trädgårdar! Det har varit en mycket trevlig dag här på Torvan. Men visst passade sjöhästen in i trädgården idag!


Imorgon är det också Öppen trädgård och jag hoppas på bättre väder och riktigt många gäster! Väderlekstjänsten har faktiskt lovat lite sol och det skulle verkligen vara trevligt. Det kan ju faktiskt inte hjälpas, det är roligare att få visa trädgården i lite solsken.

En av växterna som jag har visat idag är en liten oregano.


I mina stenpartier finns flera plantor av Origanum rotundifolium. Om man tar på bladen och sedan sniffar på fingrarna så känns oreganodoften tydligt. För många är Origanum rotundifolium en ny bekantskap och det blir ofta en kul överraskning när man känner igen doften.

Jag har sått denna oregano flera gånger och de plantor jag har stoppat ner i mina stenpartier har klarat sig bra. Origanum rotundifolium kräver ett mycket väldränerat läge, gärna i full sol. Det har hon fått här på sandåsen.

Välkomna till Torvan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar