Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 29 augusti 2011

Drömmar om nästa växtsäsong


Isopyrum thalictroides, vitsippsrutan, ska delas.
Det kan inte hjälpas, det är nog lite höst i alla fall! Fast än så länge är allt grönt och fräscht i trädgården. Det var en himla tur att det slutligen regnade även här på östsidan av Sverige. Ett tag var jag riktigt förtvivlad. Jag vattnade och vattnade men det var aldrig riktigt tillräckligt. Tulpanträdet fick gula blad men de trillade av och nu är trädet frodigt och fint igen.

Som sagt, det är nog lite höst ändå. Jag försöker krampaktigt att hålla sommaren kvar men ...
Nåja, det finns mycket trevligt att pyssla med under sensommar/höst också. Förökning av växter tar mycket tid. Frösamlande och delningar av växter inför växtsäsongen nästa år måste få ta tid. En hel del frö beställer jag men det är dumt att inte ta tillvara det som faktiskt finns här hemma.
Sanguinaria canadensis 'Multiplex', den fyllda blodroten, ska också delas.

Nästa vecka får jag min leverans av lökar och knölar. Det är också en trevlig sysselsättning under hösten, att gräva ner sådant som ska glädja en under kommande vår och försommar.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar