Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 30 maj 2015

Sista helgen i maj

Väderleksprognosen lovar regn, mycket regn, idag. Tur att jag har regnkläder! Det är aldrig så där jättekul att ha öppet här på Torvan när det öser ner och idag kan det nog bli så tyvärr. Lite regn gör ingenting men det där ösandet kan jag vara utan!

Än så länge är i alla fall vädret helt ok för fotografering.



Den här bilden är från förra året. Detta är min älsklingssyren, Syringa vulgaris 'Krasavitsa Moskvy' eller om ni så vill, Moskvas skönhet. Hon har ännu inte riktigt hunnit så långt att blommorna ha slagit ut. Knopparna är fortfarande klotrunda och rosa.



Rhododendron quinquefolium växer långsamt och har ännu inte blommat. Jag bryr mig inte om det faktiskt. Det är bladverket som är det fantastiska tycker jag.







Rhododendron 'Elisabeth Lockhart' har också ett underbart bladverk! Jag har placerat henne för soligt. För att hon ska utvecka den där alldeles mörkaste färgen på bladen, ska hon stå i full skugga. Elisabeth Lockhart är pytteliten. Jag köpte henne som en minimal stickling och hon har verkligen stått och stampat på samma fläck. De sista åren har jag i alla fall sett tillväxt så hon kanske har bestämt sig för att växa nu. 




Adianthum pedatum, frilandsadianthum finns i lite olika höjder. Denna är den högsta enligt den äldre herre som jag köpte den av.



Välkomna hit till Torvan idag och imorgon.
Glöm inte mor förresten! Det är Mors Dag imorgon!
Jag har öppet kl. 11-15,
i regn eller solsken!
/pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar