Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 21 maj 2015

Att hinna med!


Är det någon mer än jag, som inte hinner med?

Denna tid på året är rejält hektisk och jag skulle kunna göra en otroligt lång lista med saker som jag inte hinner med. Nu tänker jag faktiskt inte göra en sådan lista! Det vore ju synd att peka på brister i trädgården som ni kanske inte skulle upptäcka annars!

Inomhus är det lättare att fuska. Det kan väl inte BARA vara jag som öppnar en garderob och skyfflar in när det är bråttom, när det ska vara fint på studs. Ute i trädgården finns inga garderober!

Jag skulle gärna vilja ha en perfekt skött trädgård, en där grässtråna i gräsmattan står i givakt och maskrosorna inte lyser som solar. Hoppsan, där stack listan fram i alla fall! Nåja.

Nej, här gäller det istället att titta selektivt, att titta nära, att använda ögonen som en kameralins. Då ser man det vackra och väljer bort det andra. Jag är ganska duktig på detta.



Lewisia tweedyi är verkligt praktfull just nu. Denna planta står under takutsprånget i österläge. Tvärtorrt och dåligt med näring har den, men den blommar lika frodigt varje år!








Lathyrus vernus, vårärt. Plantan i överkantens centrum är min första, en frösådd, som har fröat av sig och barnen har fått olika färger. Plantan i framkanten är mycket blåare än mamman som har en mer lila nyans. De rosa varianterna kommer också från den första mammaplantan.

Jag tycker väldigt mycket om vårärten, även efter att den har blommat färdigt. Den står stadigt upprätt hela växtsäsongen. En stadig och pålitlig perenn. Den frösår sig villigt men varje planta har ett väl sammansatt rotsystem och det tycker jag är positivt. Man behöver aldrig vara rädd att den ska sticka iväg, och att man ska behöva gräva upp ett helt parti för att bli av med oönskade plantor. Dessutom har den väldigt få anspråk på växtplats och jordmån. Den tycker mycket om min magra sandjord.




En härlig vitsippa, Anemone nemorosa 'Thekla'

Just nu finns inga plantor av vitsippor till försäljning. Mina moderplantor ska delas. Jag kan i alla fall berätta att jag kommer att ha Anemone nemorosa 'Blue Eyes' till försäljning nästa säsong. Många har frågat mig om denna variant.

Jag har i alla fall Anemone lipsiensis på försäljningsborden, den vackra blandningen av gulsippa och vitsippa med det svenska namnet svavelsippa. Färgen på denna sippa är verkligen svavelgul. En underbar färg som lyser upp i lunden!

Välkomna till Torvan 
lördag och söndag 
kl. 11-15!

2 kommentarer:

  1. Att-göra-listan är lång här också och jag hinner knappt med något alls. Men det gör inte så mycket, jag njuter av min trädgård ändå och gör precis som du; jag tittar nära:-)
    Jättefina bilder du visar - det ser riktigt fint ut hos dig!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Tack Nora! Det finns många underbara växter som blommar här just nu, och då tänker jag inte på maskrosorna. Kan tänka mig att det är svårt att hinna med! Men det finns sådant som är viktigare, eller hur!
    KRAM!

    SvaraRadera