Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 26 februari 2015

Plantor till Nordiska Trädgårdar 26-29 mars

Det är vår idag också, absolut, men inte som igår. Solen gör en sådan skillnad och idag syns den inte tyvärr. Inget kaffe på altanen idag inte, men jag i alla fall har varit ute och plockat ihop ett antal lådor med växter, och det var härligt. Övervintringen har gått utmärkt med det som jag har tittat på hittills.

Några fler lådor med olika sorters vitsippor, Anemone nemorosa står där ute. Bland annat Anemone nemorosa 'White Cup', som är en vitsippa med mycket gult rufs i mitten, ungefär som en liten pion. Den kommer från södra Europa men jag har övervintrat den utan extra skydd i små plastkrukor och det har aldrig varit några problem, vare sig det har varit ett tjockt snötäcke eller inte. 

Där står också en låda med Erythronium 'Pagoda' som är en jättefin och tålig gul hundtandslilja. De knölar som jag krukade upp i höstas var fantastiska i kvalitet och storlek.

http://www.alpinegardensocietyErythronium 'Pagoda'

Och Mona, jag har plockat ihop en låda med snödroppslök, Allium paradoxum var. normale också.



Iris winogradowii och Tulipa praestans 'Shogun' står också i sina lådor i väntan på att få komma hem till er.






Ha en trevlig fortsättning på dagen!
hälsar,
pia

4 kommentarer:

  1. Iris winogradowii borde alla ha i trädgården - hoppas kunderna förstår det!
    Jag har inte hunnit kolla noggrant på barrlistan än, men ska göra det snarast.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra mitt bästa för att kunderna ska förstå det! Det är så trevligt att kunna sälja plantor som man själv älskar! Stackars alla stora plantskoleägare som måste ha allt!
      Kram!

      Radera
  2. Nu blir det spännande och snart händer det, Trädgårdsmässan . Jag kommer att vara där någon dag och Bertel alla dagar tror jag. Vi ses. Ha det bra. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Carita, det är jättekul! Med den där mässan startar alltid det nya trädgårdsåret!
      Jag ser fram emot att träffa er båda igen!
      Kram!

      Radera