Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 17 oktober 2013

Liten oktoberrunda i trädgården

Det finns fortfarande blommor i trädgården även om de inte är så många. Denna aster är otroligt sen att blomma och jag har ingen aning om vad det är för sort. Den har "alltid" funnits i trädgården och jag tycker mycket om den även om man aldrig får se den i sin fulla prakt. Alla blommor hinner aldrig slå ut innan kylan kommer, men den är tät, låg och skötsam.







I söndags när jag tog dessa bilder sken solen och jag tycker att bilden på Echinacea 'Magnus', solhatten, blev läcker. Den fortfarande härliga grönskan som lysande bakgrund till en stolt men avdankad solhatt.

 
 
 
Den rostiga fjärilen är fint sällskap till Magnus.
 
 
 
 
Det finns så mycket annat än blommor, som är vackert i trädgården. En av mina absoluta favoriter bland ormbunkarna är kambräken, Blechnum spicant, en anspråklös vintergrön skönhet. Så här på hösten är den som vackrast när de flaggar med de fertila bladen med sporgömmor.
 
 

 
Hoppas ni alla får en trevlig torsdag!
 
 
 

1 kommentar:

  1. Vilken härlig fär på astern. Mycket är fortfarande fint i sitt förfall om man tar sig tid att titta noga. Ha en skön söndag/Carita

    SvaraRadera