Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 30 augusti 2012

Nya spännande vitsippor till försäljning på Bergianskas höstfest!

Jag har krukat upp en massa spännande vitsippor som jag tar med mig till Bergianskas höstfest på söndag. Jag är ganska så säker på att flertalet av er aldrig har hört talas om många av dessa namnsorter.

Dessutom har jag börjat att gräva bort en gammal blötbädd som behöver förnyas. Där finns växter som också kommer att säljas på söndag.

Chrysosplenium macrophyllum tar jag också med till försäljning. Det är en underbar ny invandrare från Kina som blommar väldigt tidigt på våren, samtidigt med bägarkrokus. Henrik Zetterlund har skrivit om den på sin blogg. På Henriks blogg finns också massor av info om andra härliga vårprimörer. Läs och njut och kom till Bergianska och handla av mig för jag kommer att ha med lökar och knölar också.

Henrik Zetterlunds blogg


Förra torsdagen så var 30 trädgårdsamatörer här och jag visade dem mina blötbäddar. Många lade märke till och undrade om jag hade revsugan, Ajuga pyramidalis 'Arctic Box' till försäljning. Det hade jag inte men nu har jag faktiskt krukat upp några plantor. Fem krukor räckte det till.


Corydalis solida kommer jag också att ha på försäljningsbordet, liksom ett antal ljuvliga krokus,


Crocus tommasiniana 'Ruby Giant'
 

Tulipa humilis 'Tète à Tète', 10 cm hög och otroligt söt!

Tulipa 'Exotic Emperor' !!
 
Echinacea 'Hot Summer', en solhatt som på 5 dagar utvecklar en färgskala som går från lysande orange till blodrött. Vinterhärdig! Har klarat att övervintra flera vintrar i plastkruka direkt på marken utan skydd.


Hacquetia epipactis 'Thor'
 
Det kommer, förhoppningsfullt att finnas något spännande och nytt för alla att handla på söndag. Och om ni inte vill vänta till på söndag så är ni hjärtligt välkomna hit till Torvan på lördag!
VÄLKOMNA!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar