Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 6 augusti 2012

Mjuka barr

Barr är inte bara barr. Det finns så många olika fasoner på barr att förundras över och att titta nära på. Att titta nära är verkligen något jag vill uppmuntra till. Att se ur ett annat perspektiv än det vanliga är att upptäcka en annan värld. Tänk om man var en liten myra!

Titta bara på de mjuka barren hos Abies pinsapo, spanskgranen. Den är inte så härdig men detta exemplaret växer sedan många år tillbaka hos en trädgårdskompis i Bromma.


Abies pinsapo, spanskgran i Bromma.


Metasequoia glyptostroboides, en av mina frösådder, växer snabbt. Den ska bli ett stort träd och det märker man för det går fort, tillväxten varje år är stor. Metaseqoian tappar sina barr inför vintern precis som lärken.


 Nytillväxt med hatt på gran, mjukt och gulligt.

En del ser barrträd som stickigt och tråkigt. Det är de inte! Det finns så otroligt många varianter av barr.

Min mjukt rundade Abies koreana 'Tundra'.


Lärk, Larix  kaempferi 'Stiff Weeping' har mjukt hängande grenar och växtsättet liknar ett vattenfall.

Jag gillar barr!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar