Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 14 september 2011

Mer gräs!

Det finns så många snygga gräs! Jättetåtel är ett sådant.


Molinia caerulea ssp. arundinacea 'Transparent' är väldigt elegant. Det blommar oerhört skirt och borde egentligen ha en mörk bakgrund. Det sköter sig självt precis som de allra flesta gräsen. Det enda man behöver göra är att klippa ner det på våren. Ni som vill ha en skötselfri trädgård borde satsa på gräs.


 Den här bilden har jag haft med tidigare och antagligen kommer jag att använda den fler gånger. Jag är väldigt förtjust i detta lilla vårfryle, Luzula pilosa 'Igel' som kan man använda på både stora och små ytor. Det växer snabbt till rejäla kuddar och ser lite ut som små kalufser. Fotot är taget i en trädgård i Skåne men jag håller på att skapa ett liknande område här i Torvan Trädgård.

2 kommentarer:

  1. Snygga bilder, här får jag hålla mig med citrongräs, ganska så snyggt också.
    Sticklingarna har överlevt, även om Ginkon ser lite tveksam ut. Coleus-bladen har gett upp i hettan, men det var inte så oväntat.
    Ha det gott!
    Lena

    SvaraRadera
  2. Ja, det var ju inte så konstigt att coleus-bladen inte fixade det. Men... pået igen vettja!

    Här har det varit riktig höst idag. Inget citrongräs och ingen sol i sikte!

    Ha det bra ni med!

    SvaraRadera