Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 13 juni 2011

Smide från Kullagården

Nu finns massor av växtstöd och annat kul från Kullagården här i Torvan Trädgård. Här finns stöd för de flesta behov som uppstår i en trädgård. Rosor, klematis och stora perenner kan ibland behöva lite hjälp för att hålla sig på plats.

Torvan Trädgård

Vi har också ett litet antal portaler som är helt fantastiska. De är enkla, eleganta och mycket stadiga eftersom de är försedda med två extra stag som ska grävas ner i marken. En av portalerna är dessutom försedd med grind vilket gör den till en trevlig entré till exempelvis ett radhus.


Uppställning av växtstöd på Kullagården. Portalerna står närmast i bilden.


Just nu blommar Iris germanica 'Patina' i trädgården. Det är en väldigt speciell färg på blomman och förra året tyckte jag att den var förfärlig. Det var mycket nära att jag grävde bort den. I år tycker jag att den är otroligt elegant. Jag har märkt detta vid tidigare tillfällen också, att man ska fundera lite innan man gör något drastiskt.








Linnea borealis var. americana blommar också. Henne måste man böja sig för att se, men det gör man gärna.









Lilium oxypetalum insigne har också slagit ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar