Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 28 november 2022

Novembermörkret och snö!

 Redan i slutet av november och nu är det nästan helt mörkt klockan tre. Solen går ner 15.02 idag. Lite deppigt är det att dagarna är så korta, det blir liksom kväll när solen gått ner. Obegripligt, men jag kan nästan inte minnas sommarkvällarna. Det blir faktiskt mycket trevligare när våren kommer och den har jag redan börjat att vänta på. 

November och december tycker jag ändå går bra. Nu har dessutom lite förberedelse inför jul startat och sådant är ju trevligt. Januari och februari avskyr jag.

Förra lördagen, den 19 november, var jag på julmarknad på Hågelby och jag hängde på låset så jag var där när det startade kl. 11. När jag körde hem strax före kl. 13 hade det börjat att snöa och som det snöade. Jag kan inte påminna mig att det kommit så mycket snö så snabbt som under den helgen tidigare.






På söndagen mätte vi snödjupet och det var 55 cm, men det fortsatte ju att snöa och jag tror att det kom närmare 1 m snö. Det var blötsnö som kom mot slutet, så det packades rejält och vi har åtminstone fyra stora grenar som fallit från tallarna i trädgården. Mycket sorgligt, för de blir så stympade. Det finns annat som tagit stryk där ute, men jag har inte full koll än. Det känns som om jag inte vill veta!


Vi har fortfarande 1 dm snö på taken här och det ligger massor av snö i trädgården trots att det var slaskväder hela förra veckan. 

I lördags var det dags för julmarknad igen. Jag åkte till Herrängen för en liten julmarknad som blev en riktigt glad överraskning!

Där fanns mycket fint att titta på och att köpa! Nu blir det nog inga fler julmarknader för min del. Det är ett trevligt, men kanske lite dyrt nöje.

Min blogg handlar inte så mycket om trädgård och odling nu så här i slutet av november. Det är mer av dagboksanteckningar, fast jag kan ju ändå slänga in en mening om att jag ligger i startgroparna för att så. Fröpåsarna ligger här och ropar på mig!



Jag önskar er alla en skön och mysig adventstid!

💚💚💚💚💚💚💚

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar