Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 27 mars 2020

Växtstöd, humlor och bin och massor av krokus vill vi ha!

Igår vågade jag mig ut trots lite lätt kvardröjande hosta. Jag skyndade långsamt där ute, men jag njöt desto mer. Det gjorde även bina. När solen skiner och kalkarna öppnar sig så kommer bina och surrar glatt! Jag kände mig också glad där i solskenet. Vi hade +10 grader och det var ljuvligt.




Crocus chrysanthus 'Vanguard'



Nu på morgonen läste jag i SVT Nyheter om att en tredjedel av våra svenska bin är hotade. Många av våra humlor och bin har försvunnit! Det är förskräckligt! Vi behöver mer blommande växter och de tidigblommande är så viktiga! Jag ska plantera massor av krokus i år! Det gör jag i och för sig varje år, men det ska bli ännu fler än vanligt i år!



Jag hittade några uppkrukade Allium zebdanense, majlök, som jag kan sälja när jag öppnar. Det är så roligt att upptäcka det där man krukat upp och kanske glömt året innan, i alla fall om växterna har klarat vintern. Vintern var ju mild men det regnade varje dag i höstas, åtminstone kändes det så. Blöt jord i krukorna innan kylan kommer är inte optimalt! 

Jag har fått ganska många beställningar på växtstöd den här våren. Ofta brukar man erinra sig i maj att man kanske behöver stötta växterna, men i år verkar folk vara lite tidigare med att tänka. Kan det vara det eländiga Corona-viruset som gör att folk tänker mer på trädgårdslivet än andra nöjen i år.

Jag har nu fått reda på att ingen ny leverans på växtstöd kommer i vår! Väldigt tråkigt!!! Om du har spanat in något av växtstöden jag har i lager ska du lägga en beställning! Skriv till: pia @ torvan nu (utan mellanrum) så får du reda på om jag har stödet hemma och vad det kostar. 

Stöden är gjorda i rundstål som rostar vackert och de står på plats året runt. De är elegant utformade, inget "krusidull" finns som stjäl uppmärksamheten från växten. Det är oftast inga svårigheter att få dem på plats heller. De som inte är alltför stora sticker du bara ner i jorden och sedan är det klart!





Hoppas ni alla får en underbar helg med mycket trädgårdsliv! 

/pia

3 kommentarer:

  1. Oj den där majlöken ser spännande ut! Påsken rullar på och vädret är fantastiskt, våren är på g!
    Påskkram från Titti

    SvaraRadera
  2. Hej Pia
    Även jag har planer på att plantera mera krokus i år - massor av krokus ska det vara :-) Hoppas allt är bra med dig, vi ses när du öppnat för säsongen!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Hej tjejer! Majlöken är fantastisk, Titti! Den verkar tåla allt och trots att den är gracil så lägger den sig aldrig! Snygg! Och krokus kan man inte få för mycket av Nora! Jag har utökat krokusbeståndet ordentligt men det ska bli mer här också!
    Kramar!

    SvaraRadera