Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 10 augusti 2018

Öppet på Torvan 11-12 augusti.

Jag har nog alltid, under somrarna, längtat efter varma augusti-kvällar för kräftfester eller annan trevlig samvaro ute på altanen, men inte i år! Nu vill jag ha svala kvällar så att vi kan få ut dagsvärmen ur huset! 



Det gäller att fylla på fågelbaden varje dag för fåglar och insekter är det också synd om. Man skulle behöva sätta ut vatten till rådjuren också, men där går gränsen. Stackarna!

Trots allt så närmar sig en ny planteringstid. Den bästa tiden för att sätta nya växter är absolut sensommar och höst. Då hinner växterna etableras och utveckla rotsystemet innan vintern kommer. 

Jag har haft fina sommarkrukor trots torkan men nu behöver dessa förnyas. Heuchera, alunroten samt Heucherella, klockvippan är en höjdarväxt att sätta i höstkrukorna. De kan övervintra i dessa om man har tur.

De passar naturligtvis i rabatterna också, och de bidrar med massor av färg och form.


Heuchera 'Black Pearl', en alunrot med verkligt "svarta" och blanka blad! Jättesnygg!



I mitten Heucherella 'Buttered Rum', en klockvippa med kolafärgade blad. Smaskig! 


Heuchera 'Glitter', en alunrut med häftigt tecknade blad i silver och "svart" & starkt rosa blommor. 



Heuchera 'Rio', en alunrot lika färgstark som staden med samma namn.



Nu är det hortensiornas tid och Hydrangea 'Pinky Winky' är fantastisk i år trots torkan, men så står den i en blötbädd också!


Välkomna
 till Torvan i helgen
lö-sö kl. 11-15! 
(Nästa helg är det stängt!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar