Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 19 juli 2018

Sommar, sommar, sommar...



I år har sommaren verkligen slagit till! Om man befinner sig på badstranden så är allt väl, men det är många som lider i värmen i år! 30 graders värme, och mer än så, är inte vad vi brukar ha, och det är inget som jag är så väldigt förtjust i heller. Man kan ju inte göra nåt! I alla fall så går allt arbete väldigt långsamt. Det är tur att det är semester.

Ett av barnbarnen sover middag i värmen.


När det gäller växterna så lider de flesta. Många, inte alla, klarar värmen, men torkan är det värre med. Jag är otroligt tacksam för mina blötbäddar i år!

Vi har haft besök av barn och barnbarn och jag har lekt jättemycket, kan jag tala om! Jag säljer små myror med en liten magnet som gör att de kan klättra på stuprännor eller annat i metall, men nu vet jag något annat som de är bra till också! De går att mata! Munnen på myrorna är öppen och mormor och barnbarnet spenderade många timmar med att mata två av myrorna. 



Jag har planterat två rader, "små häckar" med Hosta 'Blue Mouse Ears' som har utvecklats väldigt fint på kort tid. Denna lilla funkia är definitivt en liten favorit. De runda tjocka bladen som kantas av en tunn, tunn vit rand, är ytterst tåliga och de angrips sällan av sniglar. Den har knubbiga lavendelfärgade blommor med fint tecknade ränder och den blir snabbt stor så att den kan delas. I gynnsamt läge blir den 15 cm hög, men i gruset och sanden hos mig blir den 10 cm hög i blom. 



Nej, det hade inte regnat! 



Acer palmatum 'Dissectum' med kameran instoppad under grenverket. Trädet är bara ca. 1,20 m. högt.




Actaea racemosa, läkesilveraxet har börjat att blomma. De klotrunda knopparna är perfekta tillsammans med de utslagna borstiga blommorna! Bakom står Catalpa bignonoides 'Aurea'.




Athyrium filix-femina 'Dre's Dagger' har läckert korslagda blad. Jag har några få krukor till försäljning när jag öppnar i augusti.




Clematis vitalba-guppen 'Paul Farges', den clematis som kanske blir störst hos oss här i norden. Den är imponerande! Jag gödslar den aldrig och jag vet ärligt talat inte var den får sin energi ifrån. Den växer och växer och blommar och blommar!



Att Gunnera manicata jättegunneran, är släkt med Gunnera magellanica krypgunneran, ser man på blommorna. Krypgunneran är en trevligt marktäckare.






Sommarvivan, Primula florindae behöver mycket fukt och det är inte gott om fukt i år. Jag har misslyckats många gånger med denna planta här på sandåsen, men nu har jag gjort iordning en liten extra blötbädd för sommarvivan, och nu mår den bra. Nästa år kommer den att vara stooor! Kanske!



Rhododendron 'Makiyak' är fantastisk i år! Jag tror att det är fyra år sedan jag klippte ner den totalt. Det blev bara en stubbe kvar. Jag tänkte gräva bort den för att den var så förskräckligt ful, men hejdade mig i sista stund. 



Rosa 'Sweet Pretty' blommar igen! Hon är så söt, denna lilla juvel!
Tack Kerstin!


Vi ses i augusti!
/pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar