Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 28 april 2015

Tips! Hur du får behålla vårblomningen!

Igår visade jag bilder från Göteborgs Botaniska trädgård. Blomningen i Göteborg var fantastisk! Massor av tulpaner överväldigade oss och vi funderade över om det någonsin vandrade in några rådjur i trädgården.

Här hemma på Torvan står alla tulpaner kvar i år, än så länge, men förra året hann jag inte med. Det enklaste sättet för att behålla tulpaner och andra vårprimörer är, enligt min åsikt, att lägga lite blodmjöl runt växterna. Jag går runt med min blodmjölshink och en liten planteringsspade och det tar inte så lång tid att fixa en hotande odör runt växterna. Det måste regna rätt ordentligt för att mjölet ska sköljas bort. Bara tre gånger har jag gått runt med hinken under våren. Vi människor känner ingen lukt men för växtätarna är det en obehaglig och hotande blodlukt som inte lockar till betning.




Pulsatilla vernalis, mosippan, är god och den brukade bli avbetad precis innan den skulle till att slå ut. Förr hände det ofta!



Det blommar här hemma också! Vårblomningen är så underbart njutbar! Vi har ju väntat!


Erythronium dens-canis, hundtandslilja




Jeffersonia dubia, blå presidentsippa




Trillium rugelii x vaseyi, vars blomma inte blir så märkvärdig, men bladverket! 




En ljuvlig blåsippa!

På fredag den 1 maj öppnar Torvan! 
Varmt välkomna fredag-söndag kl. 11-15!

2 kommentarer:

  1. Vilka snygga blad på din trillium, en riktig önskeväxt. Ha det fint i vårens tid, nu är det väl underbart, fast torrt. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  2. Den är ursnygg! Och nu igår var blomman utslagen och nu har jag ändrat mig beträffande den. Den är riktigt läcker! Förra året tyckte jag inte att den var så märkvärdig.
    Ha det fint ni också!!

    SvaraRadera