Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 26 augusti 2014

Kalashelg

Allium paradoxum var normale, snödroppslök

Igår var det 3,8 grader varmt kl. 6 på morgonen. Varmt kanske inte är ett så pricksäkert ordval förstås! Det är fortfarande augusti och för några veckor sedan så hade vi 30 grader varmt. Vi har tvära kast i väderläget!


Crocus tommasinianus 'Ruby Giant'


Just nu sitter jag inomhus eftersom det regnar och egentligen borde jag tända lampan för det är mörkt här inne, men det får vara, jag ska snart sätta mig utomhus under altantaket och skriva sortnamn på bruna papperspåsar. Jag får nämligen min lökleverans den här veckan och på fredag ska det packas "godispåsar" som ska få följa med till Uppsala botaniska trädgård på lördag. Då är det växtmarknad där, och jag ska packa bilen full med växter samt spännande lökar och knölar, för nästa vår- och försommarblomning

http://www.botan.uu.se/program


Narcissus romieuxii 'Julia Jane'


Fritillaria carica


Iris reticulata 'Frank Elder', våris


Iris reticulata 'Halkis, våriris


Iris winogradowii, snöiris


Muscari neglectum, mörk pärlhyacint


Narcissus bulbocodium var. conspicuus


Tulipa 'Exotic Emperor'


Tulipa 'Orange Princess'


Tulipa 'West Point', liljetulpan


Tulipa humilis 'Persian Pearl'


Nu på lördag, den 30 augusti är det alltså Uppsala Botans dag. Förutom växtmarknaden kommer vi att ha möjlighet att se en nationell pelargonutställning, kunna handla sådant som är ätbart och njuta av den "traditionella Japanska konstarten Ikebana, en installationskonst med levande blommor och växter." (Citat från botans hemsida)

 http://www.botan.uu.se/ikebana/

Eftersom jag ska sälja växter så kan det bli lite tufft att hinna med hela programmet men jag ska åtminstone försöka komma iväg till Ikebana-utställningen. Japanska konstnärer ställer ut!

Hoppas att vi ses i Uppsala botaniska trädgård på lördag! 

Torvan är öppen på söndag kl. 11-15.
Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar