Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 14 oktober 2013

Förberedelse

Många, många etiketter har jag skrivit denna vecka! Och igår när jag klev ur sängen så var fortfarande en hel del av corydalisknölarna okrukade.




Men nu är det klart, nu ligger alla knölarna i sina krukor! Det är lycka, att gräva ner händerna i jordblandning och ösa över små knölar som ska vakna till våren.

 Dubbla fleecetröjor krävdes under gårdagen för stillasittandes pyssel. Solen sken från en molnfri himmel men det var allt lite kylslaget.

Innan jag satte mig för att kruka tog jag kameran på en rundtur i trädgården. Det händer snabbt nu, där ute. Larix kaempferi 'Diana', med de läckert skruvade grenarna, börjar gulna.


 
 
Någon har snaskat på fotbladets, Phodophyllum hexandrum frukt. Jag ska, endera dagen, plocka frukten för jag vill också ha den. Inte för att äta den naturligtvis, utan för att så den. Jag ska lägga kärnorna i en kopp med vatten så att fruktköttet avlägsnas och sedan ska jag stoppa kärnorna i såsubstrat och flytta ut krukan. Till våren kommer det att finnas små plantor i krukan.
 
 


Den asiatiska fotblads-hybriden, Podophyllum 'Spotty Dotty', har fortfarande vackra blad till skillnad från Podophyllum hexandrum vars blad har blivit bruna och torra.




'Spotty Dotty' har tyvärr inte fått några frukter trots att hon blommade så otroligt praktfull i slutet av juni och i början av juli. Jag hade hoppats!


 
 
Däremot ska jag ta vara på de två frökapsarna som flugtrumpeten, Sarracenia purpurea har producerat. De ska sås omedelbart i vitmossa som jag för säkerhets skull ska köra i microvågsugnen för att eliminera eventuella skadedjur och annat, innan jag använder det som såsubstrat.
 
 
 
 



 
 
 



En del växter kräver en stor arbetsinsats för att förökas och andra är snabbförökade. Palettbladet i form av sticklingar, som jag hade i kruka på altanen i somras, står nu på köksbordet. Efter ett par veckor i vattenglas så utvecklas rötter. Jag kommer att ha palettblad på altanen nästa sommar också.








Det är otroligt vackert i trädgården nu, ett vackert förfall innan allt är över för denna säsong. Snart kommer nästa!
 
 

1 kommentar:

  1. Wow - vilka bilder du visar idag! Läckra!

    Podophyllum hexandrum sådde jag förra hösten. Det har blivit hur många små plantor som helst, lätt som en plätt att så:-) De är för små att plantera ut så de får bo kvar i krukorna till nästa år.

    Ha en fin höstvecka! Kram!

    SvaraRadera