Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 8 maj 2013

Uppfylld önskan!

I tisdags önskade jag mig en grön värld och det fick jag! Det var fascinerande! På morgonen önskade jag och på eftermiddagen var min önskan uppfylld! Tänk om det alltid var på det sättet, att ens önskningar uppfylldes så där snabbt!


Arum maculatum 'Rune', munkhättan, har nu frodiga spjutliknande blad med riktigt svarta fläckar.

Min viktigaste måttstock på om våren verkligen har kommit, är om björken har fått musöron. Det duger inte med vilken björk som helst minsann, det måste vara vår egen här på Torvan. Och vår björk slår ut sent, så när den bryter i grönt, ja då har våren kommit på riktigt.


Vi har faktiskt haft mer än vår de två senaste dagarna. Det har känts mer som sommar och nu börjar sommarbestyren, vattningen! Hur kan det bli så torrt så snart efter snösmältningen?

 
 
Att se växter på nära håll kan vara riktigt underhållande och också överraskande. Meconopsis 'Lingholm', bergvallmo, har gyllene päls. 
 
 
Vårljungen blommar! 
 
Jag önskar er alla en riktigt härlig och ledig morgondag och
Ni som ska vara ute och åka på vägarna, kör försiktigt!

 
 

2 kommentarer:

  1. Min catalpa är bara en brun pinne. Tror du att den har överlevt vintern? Eller behöver jag köpa en ny? Har du några katalpor? Maya

    SvaraRadera
  2. Förlåt att jag missade din kommentar Maya! Mina Catalpor lever men de bryter väldigt sent. De visar inget grönt än. Skrapa lite på barken och kolla om inte din lever den också. Eller har du kanske redan gjort det?
    Mina frösådda Catalpor är tyvärr slut men de brukar ha på Zetas.

    SvaraRadera