Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 6 november 2011

Liriodendron tulipfera, tulpanträd


För någon vecka sedan var tulpanträdet nästan självlysande. Nu har de flesta bladen trillat av.

Många frågar om trädet har blommat än och svaret är nej. Trädet måste bli lite äldre innan man kan hoppas på några blommor. Närmare tjugo år , har jag hört. Visst ska det bli roligt när den första blomningen inträffar men det är de vackra bladen som är trädets största kvalitet, det tycker i alla fall jag.


Vårt tulpanträd hade, för ett par år sedan, närkontakt med ett rådjur. Det blev ett sår på stammen och jag är lite orolig för det är lätt att det blir svampangrepp i det där såret. Det är inte så mycket att göra åt det i alla fall. Det är som det är!

Om man kan, ska man försöka att få bort stora snötyngder från grenarna. Flera grenar på vårt träd har gått av under vintertid.

Trädet bildar en mer omfångsrik krona än vad jag hade räknat med. Jag har planterat för tätt... igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar