Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 31 juli 2011

Epimedium och Schizachyrium scoparium 'Blue Heaven'

Märkligt att det inte kommer något regn! Jag hör rapporter från många ställen i Sverige där det regnar och har regnat massor. Det ska vara lagom, eller hur! Här i Tullinge är det torrt, torrt! Jag vattnar och vattnar men häcken och gräset vattnar jag inte och det syns tyvärr.


Dagliljan 'Toro' blommar fint just nu. Det finns många dagliljor med den där riktigt mättade gula färgen och jag tycker väldigt mycket om dem. 'Chicago Sunrise' har jag också i blom just nu. 

Jag har fått in tre stycken Epimedium, sockblommor, av det ovanligare slaget. Det är  underbara 'Arctic Wings' med riktigt stora vita blommor, 'Amber Queen' som blir hela 50 cm hög med gul-orange blommor och 'Pink Elf' med rosa blommor.

Dessutom har jag hittat ett alldeles nytt gräs, präriegräset Schizachyrium scoparium 'Blue Heaven', som jag också har till försäljning. Det är ett stadigt, 90 cm högt blågrönt gräs som antar en burgundyröd färgton under hösten. Det ska vara torktåligt men också klara ett fuktigt läge. Kan det bli bättre?

2 kommentarer:

  1. Hej igen Pia! Jag är åter från en sommar på lägre breddgrader - där fylldes en del serbiska rabatter av just dagliljor, dahlior och deras absoluta favoriter Gladiolous. I Grekland njöt jag av hotellområdet som fullkomligt svämmade över av blommande Oleander under ett tak av yviga olivträd. Dina fina bilder får känslan av denna sommar att dröja sig kvar ytterligare!
    /Maria S

    SvaraRadera
  2. Tack och välkommen hem Maria! Blommande Oleander och yviga olivträd! Ljuvligt, sådant kan man bara drömma om här hemma.

    Än släpper vi inte iväg sommaren! Absolut inte! /pia

    SvaraRadera