Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 14 januari 2011

Blomsterprakt

Så här kan man ha det på balkongen om man vill. Detta är ett hus i Österrike och visst är det väl fantastiskt! Detta är ingen ovanlig syn alls i Österrike. Faktum är att de flesta har ordentligt prunkande balkonglådor. Däremot är trädgårdarna oftast inte så innehållsrika. Det är åtminstone min erfarenhet.

Jag har blivit mer angelägen än förr om att ha blommande krukor på sommaren. Vi har en stor altan där många krukor ryms och behövs. Det är trädgården som är det absolut viktigaste för mig men det kan inte hjälpas att det är trevligt med blomsterprakt. Perennerna i trädgården blommar oftast en ganska kort tid även om vackra bladverk kan vara lika vackert som själva blomningen.

Aloha Royal White
Till vänster ser ni en Million Bells som jag hade i krukorna förra sommaren. Jag tycker den är ljuvlig. 



Denna söta Begonia hade jag också. Den har mörka blad och små fyllda vita blommor. Det är alltså inte en av de storblommiga Begonior som också finns på marknaden.

  
Begonia 'Doublet White'

Rhodochiton atrosanguinea, Törnrosas kjortel vill jag också ha i sommar, precis som alla andra somrar. Den sår jag varje år tidigt i januari så att den ska ha tid att utvecklas till sommaren.
Rhodochiton atrosanguineum, Törnrosas kjortel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar