Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 29 september 2021

Titta nära-tid

 Det är nästan exakt en månad sedan jag skrev och då var det fortfarande sommar. Nu är den slut, även om det ibland dyker upp dagar då man åtminstone minns hur det var. Torvan är stängd för säsongen och jag har börjat anlägga det nya partiet mellan tulpanträdet och garaget, men det går långsamt, det är så mycket annat som också måste hinnas med. Lökar som ska grävas ner, nya plantor som ska krukas och plantor som ska vinterförvaras. Nåja, det är inte vinter än, men en hel del höstfix hör inte till favoriterna så jag håller liksom på med alltihopa samtidigt, bara för att slippa hålla på med det tråkiga alltför lång tid åt gången. 


Stewartia pseudocamellia, skenkamelia

Höstfärgerna börjar så sakta komma, men än så länge är det ganska sparsamt med dem. Det går dock snabbt när det väl börjar glöda i trädgården, så man måste njuta fem kvart i timmen för att hinna med, men än är det lugnt!


Blyblommorna på altanen är fortfarande jättefina.


Clematis 'Paul Farges' blommar oförtröttligt vidare ända till frosten tar den.




Clematis texensis 'Coralie'


Allium 'In Orbit' är snygg stor del av sommaren. Den får fina knoppar och blommar länge. Fortfarande faktiskt och det är snart oktober. Den är ca 25 cm hög här hos mig.



Pelargonerna har jag lite ångest för! De måste in NU, eller i morgon... Här är Pelargonium 'Courtney Watson'. Det är verkligen inte alltid bara blommorna på pelargoner man kan hetsa upp sig över!


Colchicum 'Waterlily'. Tidlösa är också något man blir glad av! De är både mäktiga och fragila på samma gång! Och de kommer nu, när allt snart ska somna!




Titta nära-tiden har kommit. I trädgården faller löven och det ser lite stökigt ut. Då kan man med fördel går runt och titta nära på sådant som är vackert, sortera bort en del av det man inte vill se. Hösten är vacker men också lite dyster, tycker jag. Här är några kottar på en koreagran.


Lärk är alltid vackert!

Jag önskar er en härlig höst! På återseende!

/pia


4 kommentarer:

  1. Ätliga trädgården9 oktober 2021 kl. 19:28

    Å, vilka blad på 'Courtney Watson'. Jag är helt klart mer blad än blommänniska när det gäller pelargoner.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen första året som jag har frossat i pelargoner och jag har definitivt valt många efter bladen. Jag tillhör din sort alltså. Nu gäller det att få dem att överleva vintern!
      Ha det bra du också!

      Radera
  2. Hej! Jag hittade din fina blogg ikväll, så vackra bilder o inspirerande texter:) Jag hittade till dig när jag sökte på övervintra anemone bemötas i kruka och funderar på hur du brukar göra? Jag har köpt både vårlökar o rotbitar av div olika sippor. Av olika skäl kan de ej grävas ner i höst. Vill därför övervintra dem i krukor. Vore tacksam om du har du några bra tips då jag är rädd att de ruttnar elker torkar..? Önskar dig en härlig höst :) Mvh Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elisabeth! Så kul att du har hittat till mig!
      Är det vitsippor, Anemone nemorosa, du ska övervintra i krukor? Det brukar inte vara några problem med dem förutsatt att de inte står alltför blött. Jag har mina krukor stående på sandbädd under ett visst skydd av buskar. Har du trädgård eller ska du övervintra dem på balkong?
      När det gäller vårlökar beror det lite på vilka slags lökar du har hur du ska förvara dem. Berätta mer!

      Radera