Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 27 augusti 2021

Länsmansgården Design

 En liten semestertripp kan väl aldrig vara fel! Jo, kanske nu i corona-tider, det har det åtminstone varit! Men nu kändes det trevligt och nödvändigt att utnyttja den del av sommaren som är kvar innan hösten slår till. Vi fick en härlig vecka! 

Nu är vi hemma igen och Torvan kanske borde vara öppen både på lördag och söndag men jag tänker utöka semestern till lördag. 

Stängt på lördag alltså. Söndagen den 29 augusti. kl. 10-14 är ni däremot hjärtligt välkomna!

Jag hann med att besöka fyra privata trädgårdar och dessutom ett besök på Löddeköpinge plantskola och ett antal timmar på Sofiero.

Jag ska visa er bilder från en av de privata trädgårdar jag besökte! Bara en, blir det idag! Alla var de fantastiska, var och en på sitt sätt, de var väldigt olika och det kan inte bli bättre! Att få inspireras av olika stilar och idéer är så härligt!


Länsmansgården i Dalby blir det idag och den var verkligen perfekt!
Jag såg ingenting som föll utanför den perfekta ramen! Växtval och växtkompositioner var verkligen genomtänkta och snygga! Det som jag slogs omedelbart av, var nog att det var omöjligt att åstadkomma något liknade för en vanlig trädgårdsägare. Det är enormt påkostat i trädgården med oräkneliga sommarblomsplantor. Det blommade överallt! Karolina har trädgårdsföretag Länsmansgården Design och hon erbjuder ett antal tjänster inom trädgårdssektorn, bl.a. kurser i krukodling. Detta gör naturligtvis att hon kan frossa i allsköns plantor, mycket mer än en vanlig trädgårdsägare, men man kan ändå bli inspirerad att härma i liten skala. 
Jag själv brukar inte ha så mycket sommarblommor, men jag såg mycket som jag tyckte var fantastiskt och jag måste kanske omvärdera det där med annueller!










Blodamarant


Den här Dahlian 'Kick Off', ska jag försöka få tag på till nästa år.



Den rödbladiga Mitsuban ska jag så igen. Förr hade jag den alltid i mina sommarkrukor.

I trädgården stod också ett ursnyggt växthus!












Nej, jag är inte ett dugg avundsjuk!


Hakonegräs runt en liten damm.


















Det som jag var minst upphetsad av var nog köksträdgården. Det betyder inte att det inte var snyggt ordnat! Det var perfekt, det som allt annat, men jag är väl minst intresserad av den delen. Knappt man vågar säga det i dessa dagar när den egna odlingen av mat blir mer och mer populär. Nåja, jag hinner väl ändra mig! Surt sa, räven! Som sagt, jag är inte ett dugg avundsjuk!

/säger pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar