Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 5 maj 2021

Vita blommor och växtstöd!

 Idag är det den 5 maj, men vårvärmen lyser med sin frånvaro! Ingen sol idag alltså! Det regnar och blåser och det är 2 grader varmt just nu. Ändå är jag tacksam för regnet som kommer, för det är torrt därute!

Igår fick jag ut några säckar med kogödsel på rabatterna men mycket återstår av det som innefattar vårstädning och igångsättning av trädgården. Jag går ändå inte ut idag, jag ska fixa lite inomhus istället. Det finns alltid nödvändigheter att göra inomhus också, eller hur!

Men, nog längtar man efter värmen! Våren har kommit väldigt långsamt i år men det finns väl fördelar med det också. Vi får njuta av en långdragen vårblomning.

Penséerna kommer att vara fina länge i år. Den här sorten finns fortfarande till salu.



Vita blommor är det många som tycker om. Jag också! Det är något elegant över dem. Här kommer några snövita som finns till försäljning på Torvan:


Lewisia cotyledon finns i en massa olika färger, men här är en vit.

Blödört, Sanguinaria canadensis, en ljuv vårblomma som blommar kort, men det ursäktar man den gärna.


Fylld blodört, Sanguinaria canadensis 'Multiplex', blommar längre och lyser som näckrosor i rabatterna.



Balkansippan med sina stora blommor, Anemone blanda, finns i olika blåa nyanser men här finns också denna snövita!



Här kommer en ljuv prinsessa som förefaller vara mycket ömtålig. Det är den inte. Anemonella thalictroides, sipprutan, planterad i halvskuggigt till skuggigt läge i normalfuktig jord är mycket långlivad. Det finns namnsorter som är rätt knepiga men denna är väldigt snäll. Jag har övervintrat mina frösådder i små plastkrukor stående på marken i flera år med varierande väderlek. Inga problem!



En ljuvlig vitsippa med mycket möka blad som behåller sin mörka färg länge, Anemone nemorosa 'Dark Leaf', är uppseendeväckande i rabatten!


Ni som brukar besöka Torvan vet också att vi har Kullagårdens fantastiska växtstöd i rundstål till salu. De är eleganta, rena i utförandet och tillverkade av smeden Per, vilket garanterar att du får kvalitet för pengarna! De håller minst en livslängd, säkert flera!



💚💚💚💚💚💚💚💚

VÄLKOMNA till Torvan i Tullinge

 lördag 8 maj & söndag 9 maj 

kl. 10-14


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar