Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 8 augusti 2019

Rekordregn

Jag brukar alltid klaga på att det är torrt, men inte denna vecka! I måndags uppmätte tydligen väderstationen i Riksten, här i Tullinge, 55 mm regn. Och som det regnade! Det höll inte på hela dagen heller, utan dessa mängder kom under några timmar. Det var imponerande! Och jag njöt!

Det är frodigt i trädgården nu.

Det har regnat varje dag denna vecka, utom igår, och idag ska det regna efter kl. 12. Jag följer SMHI noggrant, för jag har en del att pyssla med där ute. På lördag kommer en buss trädgårdsentusiaster och jag vill ha så fint som möjligt.


Läkesilverax                       Rosenknoppspelargon

Den här sommaren har bjudit på variationer i vädret minsann. Vi har haft soliga dagar med över 30 grader varmt, och vi har haft några dagar med temperaturer runt 14 grader. Några morgnar hade vi 9 grader där ute, och det var när jag steg ur sängen. Vad det var under dessa nätter, vill jag inte tänka på.


I år odlar jag ätbart på altanen. Sallad och tomater står i kruka.




I år blommar äntligen den fiberpalmlilja, Yucca filamentosa, som står vid altanen. Det var många år sedan sist. Undrar om inte förra årets sol och värme har med saken att göra?


På försäljningsborden finns en hel del kul! När det gäller alunrot, Heuchera, av sorten Little Cuties från Terra Nova
har jag lyckats hitta två sorter. En med gula blommor och en med tvåfärgade rosa. 

I helgen är Torvan öppen! 
VÄLKOMNA!

Lördag 10/8 kl. 11-13
Söndag 11/8 kl. 11-14

Nästa helg är Torvan stängd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar