Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 19 oktober 2018

Oktober!

Första delen av oktober månad är fantastisk! Trädgården exploderar i fantastiska färger! Här på Torvan finns många lönnar och de är helt otroligt färgsprakande under några veckor under hösten. 


Acer palmatum 'Dissectum'


Jag tycker väldigt mycket om hösten! Det är en härlig årstid med många trädgårdsnjutningar, åtminstone om vädret inte är alltför blött. I år kan man inte klaga över för mycket blöta, snarare tvärtom! 


Acer palmatum 'Dissectum'




Acer griseum, kopparlönn



Amerikanskt gaffelolvon, Viburnum lantanoides 


Hösten är härlig men också fylld av arbete! Alla växter som inte sålts under växtsäsongen ska övervintras efter bästa förmåga. Det är inte alltid så att växter trivs i små krukor under vintern. Rotsystemet i en liten kruka måste klara våta förhållanden med rotsystem som ibland är fullständigt bottenfrysta för att, under en del vintrar, ofta tina till blöt geggamoja igen. Tufft, och många växter har svårt att klara sådana förhållanden. Man måste räkna med förluster, så är det bara! Men det är inte alltid det blir som man misstänker. Många växter har en stark överlevnadsinstinkt!



Tulpanträd, Liriodendron tulipifera




Miscanthus 'Kleine Fontäne'

Att välja växter till trädgården: 

Hur väljer och tänker ni? För min del så tycker jag att det är viktigt att växterna ska vara vackra under så lång tid som möjligt under växtsäsongen. Gräs hör till de trädgårdsväxterna som är vackra nästan hela växtsäsongen. Deras lågsäsong är faktiskt under vår och försommar, under höst och vinter är de fantastiska! Gräsen är underbara med frost och snö glittrande i fröställningarna.




Saxifraga fortunei 'Wada'

Nu ska jag göra mig iordning för att gå ut och plantera de sista tulpanerna. 

Jag önskar er en riktigt underbar hösthelg!
/pia 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar