Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 11 maj 2017

Vanliga öppettider i helgen!

I helgen blir det vanliga öppettider igen. Välkomna lördag/söndag 11-15

Hu så kallt det har varit i veckan! Orimliga temperaturer på nätterna och växterna har inte tyckt om det! Men faktiskt har det mesta klarat sig fint även fast det stundtals har varit åtskilliga minusgrader. Tulpanerna står i givakt och väntar på värmen så att de kan slå ut. Och jag längtar! 

Jag har suttit många timmar med att välja och vraka bland de lökar och knölar jag ska köpa in till sensommarförsäljningen. Det är ett jätteroligt jobb!


Den här lilla skönheten misslyckas jag med att få hem även i år! Det är nu tredje året som jag inte kan sälja lilla Tulipa 'Tête à Tête'. Den är bara 10 cm hög och ser ut som en pytteliten blodröd pion. Nu har jag en idé om hur jag ska kunna sälja den nästa år. Vi får se hur det går.

Ni som har köpt lökar tidigare om åren, mejla mig gärna om ni vill fylla på med fler tulpaner, narcisser, pärlhyacinter, krokus, irisar, hundtandsliljor och andra härligheter av samma sort i rabatterna. Det kan vara bra att veta att det behövs extra av någon sort. 


Narcissus romieuxii 'Julia Jane'




Tulipa 'Orange Princess'



Tulipa 'Verona'



Tulipa 'Eternal Flame'



Anemone blanda 'White Spendour'
balkansippa



Erythronium 'Pagoda'
hundtandslilja

En del lökväxter måste man förnya. Tulpaner är inte alltid så trogna återvändare men vad gör det, belöningen efter den trista lökplanteringen på hösten, kommer våren efter, och den kompenserar med råge de smutsiga byxbenen hösten innan.

Vi har alltid nya spännande sorter på Torvans löklista utöver de gamla sorter som vi inte kan släppa eftersom de är så fantastiska! Vill du ha Torvans löklista med bilder, växtbeskrivningar och priser, skicka ett mejl, så får du den i din mejlbox om några veckor.

Hoppas att vi ses i helgen! Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar