Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 15 januari 2017

Att räkna pärlor!

Tomte kvar bakom gardinen! Att städa ut julen tog längre tid än planerat och alldeles nu när jag satte mig efter väl förrättat värv, trodde jag, så kom jag på att det står en kvarglömd tomte bakom gardinen. Vi köpte den där tomten, som sitter på Rudolf ren, när barnen var små. De tjatade till sig den extremt fula tomten som också kan spela en trudelutt. Ni kan nog gissa vilken.

Tomten tog vi fram till barnbarnet men hon tyckte den var läskig, precis som mormor, och så placerades den bakom gardinen. Snart ska den få galoppera ner i jullådan.

Nog med julbestyr! Låt oss nu istället räkna pärlor! Eller i alla fall njuta av sådana. PÄRLHYACINTER är så underbara! Förra våren hade jag turen att besöka Göteborgs botaniska trädgård då de hade en utställning med bl.a. pärlhyacinter. 


Muscari 'Mountain Lady'

Det är lite märkligt det där med pärlhyacinter! Jag kan märka ibland när jag säljer lökar och knölar, att pärlhyacinter inte är så populära. Konstigt, tycker jag!


Muscari armeniacum 'Heaven'



Muscari armeniacum 'Reflections'



Muscari azureum



Muscari discolor



Muscari coeleste



Muscari coeruleum



Muscari commutatum



Muscari sivrihardhlarensis

Visst är de fantastiska!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar