Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 21 februari 2016

Kallaväxter

Igår lyssnade jag på ett mycket intressant föredrag av Johan Nilsson från Göteborgs Botaniska Trädgård. Han berättade om sina växtexpeditioner i Himalaya och visade fantastiska växter. Vi fick se och höra mycket om Araceae, kallaväxter och han talade extra mycket om Arisaema, kobrakallorna.


Arisaema consanguineum 'Frost' som har vitvariegerade blad.







För många år sedan köpte jag en eller ett par olika kobrakallor, men de ville inte bo här på Torvan. Jag hade på den tiden inte ordnat rätt odlingsförhållanden för dem. Jag var nybliven trädgårdsamatör och visste inte alls hur de ville ha det. Nu har jag flera olika i en av mina blötbäddar och de mår utmärkt. Ett stort tack till min förening Sällskapet Trädgårdsamatörerna, för all kunskap och allt roligt jag har fått vara med om genom åren! Ni som ännu inte är medlemmar, gå med i föreningen som finns i hela landet! Själv är jag med i två kretsar, Sörmlandskretsen och Stockholmskretsen.

Jag tycker att kallaväxterna är otroligt fascinerande och det känns kul att jag åtminstone kommer att ha några till försäljning i år och det redan till trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar i Älvsjö den 21-24 april. I Torvans monter kommer ni då att hitta Arisaema utile, indisk kobrakalla, som egentligen är en variant av Arisaema griffithii, kungskobrakalla, (fick vi lära oss igår), Arisarum proboscideum, råttsvanskalla och Arum italicum italiensk munkhätta.

Den lilla råttsvanskallan har funnits här på Torvan (zon III) i många år.


Här kommer några fler exempel på kallaväxter som vi kan ha i våra trädgårdar:


Lysichiton americanum, gul skunk-kalla






Symplocarpus foetidus, björnkalla Nordamerika, Ö. Asien. Den enda arten i sitt släkte. 






Arum maculatum 'Rune' fläckig munkhätta. Fläckarna på bladen är alldeles svarta och blanka. Den kommer jag också till försäljning i år.




Nu är det inte långt kvar till våren! Nu börjar vi drömma trädgårds- och växtdrömmar igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar