Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 23 februari 2016

Araucaria araucana



Jag undrar om min kära lilla Araucaria araucana, eller om ni så vill, apträdet eller brödgranen, kommer att överleva vintern? 




Bilden är tagen i april förra året. Då hade det varit en mild vinter.
I år... Vi hade en ganska lång period, minst en vecka lång, då temperaturen sjönk till -18 grader. Snötäcket var några få cm tjockt. INTE bra! Jag planterade det sommaren 2012 och varje vinter oroar jag mig! Torvan ligger trots allt i köldhålet Tullinge, zon III. En del hävdar att det är zon IV.


Det har inte växt så mycket sedan jag planterade det och det är jag nästan glad över. Bilderna som följer är tagna i Danmark och Irland. Araucaria araucana kan vara väldigt vackert men inte alltid! Särskilt inte om det har fått köldskador!




















Hjälp mig att hålla tummarna!
/önskar pia

2 kommentarer:

  1. Hoppas att den klarar sig! håller alla tummar. Tycker att din lilla är mycket finare än de stora. Eva

    SvaraRadera