Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 21 juli 2015

Liten trädgårdsrunda


En härlig ny sommardag ligger framför oss! Ut och njut är vad som gäller här hemma!

Cornus  kousa var. chinensis 'Satomi', blomsterkornellen, är underbar tycker jag! Fotona är tagna under morgonrundan idag.





När jag kom hem från semestern för nästan en vecka sedan gick jag genast ut i trädgården med kameran och den japanska skenkamelian, Stewartia pseudocamellia var som vackrast då. Nu har blommorna börjat ramla av men några finns fortfarande kvar. 





Anemone 'Wild Swan' fotograferade jag vid samma tillfälle förra veckan och det var första gången jag såg den blomma. Den är verkligen underbar!









 Rosa 'New Dawn' fotograferades vid samma tillfälle och i morse blev det fler foton. Det är ju konstigt detta med rosor! Jag är oftast irriterad på rosorna och säger för mig själv att jag inte tycker om dem. Det är bara en massa bekymmer med dem! Taggiga är de och ohyra får de och... Men när de blommar förlåter jag dem allt! Jag gick runt i trädgården med en kompis för några veckor sedan och räknade dem. Jag brukar alltid säga att jag bara har några få rosor. Det visade sig att de faktiskt är 17 stycken. Märkligt, jag som inte gillar rosor!

Nu ska jag gå ut och kruka de nya vitsippor som jag införskaffat. Väldigt vackra och ovanliga, spännande sorter, som ni kommer att kunna köpa av mig lite senare.

Ha en underbar sommardag!
/pia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar