Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 18 augusti 2014

Vad hände?

Sommaren är INTE slut men jag måste säga att det är lite höstluft där ute. Så, nu har jag sagt det! Förlåt!


Rhododendron bureavii med sitt kanelbruna indument. 

Helgen var i alla fall härlig ute i trädgården, även om lördagen var en aning blöt mellan solstunderna. Ett tag hällde det ner, och jag och en kund med son, försökte komma undan regnet genom att stå och sitta under under de tak som finns tillgängliga på Torvan.



I en av blötbäddarna växer en stor sammetshortensia, Hydrangea aspera sargentiana och den snygga funkian, Hosta 'Krossa Regal', som har ett upprätt, vasformat växtsätt.

Söndagen innehöll ett spänningsmoment av det negativa slaget. Hunden försvann! Hon smet iväg på ett litet äventyr och jag tar helt klart hur mycket regn som helst om jag slipper den sortens ångest. Vilka bilder på näthinnan som dyker upp! Inte kul! Vi letade efter vår rymling men det var inte vi, utan en underbar granne som hittade henne i en vägkorsning! Tänk en sådan hemsk dag det hade kunnat bli!




För ett par veckor sedan byggde jag ännu en liten myr och planterade fler Sarracenia, flugtrumpeter. Myren är ganska tom på växtlighet än så länge, men det gör inget. Det är så kul att följa hur det växer och fylls på efter hand. Man ska skynda långsamt i en trädgård.

Denna myr, mosse, sankmark, eller om ni så vill, bog garden, är precis som mina andra två små myrar, konstruerade i plåtringar utan botten. Eftersom vi verkligen inte har våtmark naturligt i trädgården så måste jag hjälpa naturen lite på traven. Jag har tejpat fast byggplast på insidan av ringen med silvertejp och sedan fyllt den med torv uppblandat med perlit. Det blir egentligen snyggare att blanda i grus, perliten är alldeles för vit men jag har lagt ett tunt lager torv överst för att dölja det mesta av perliten. Grus eller i detta fall, perlit, blandar jag i för att växterna ska få det lite luftigare runt rötterna.




Det är inte bara växter som kan pryda en trädgård. Jag gillar pynt också, men det ska vara av den lite mer återhållsamma sorten, tycker jag. De här vallmokapslarna är höga och rena i utförandet. Jag kan tycka stora grejer kan vara häftiga men jag gillar inte när pyntet är för färgstarkt. Någon färgglad trädgårdstomte eller illröd nyckelpiga finns inte här. Men man vet ju aldrig, jag har ändrat smak förr.

Vallmokapslarna kommer från Two Faces och finns att köpa här på Torvan om ni är tycker om dem.




På engelska finns detta perfekta uttryck "gardening". Mitt intresse är gardening. Det är inte lika lätt att uttrycka på svenska, trädgårdera? Jösses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar