Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 14 augusti 2014

Sensommarblomning

Snart är det helg igen! Otroligt så fort veckorna trampar på. Jag önskar att farten kunde saktas lite för jag vill att sommaren ska vara länge än!

Solhattarna lyser upp i augusti och jag tycker att de är fantastiska! Förra året upptäckte jag en ny solhatt, Echinacea 'Fatal Attraction'. En mycket erfaren odlare och trädgårdsmästare i Europa berättade, när jag hade valt just den, bland alla fantastiska solhattar som han erbjöd, att det var hans favorit eftersom den var så problemfri, snygg och stadig. Klart att jag vill kunna erbjuda den då, i min lilla plantskola.



Echinacea 'Fatal Attraction' och Echinacea 'Green Envy' borde kunna bli jättesnygga bredvid varandra. 'Green Envy's kronblad är gröna med en rosa ton innerst och den skulle möta 'Fatals Attractions' djupa rosa blomma på ett perfekt sätt. Jag ska göra en ny plantering med höga perenner så snart jag hinner, och de där två ska få samsas ihop. 



En av mina frösådder. Helt ok tycker jag!




Echinacea 'Hot Summer är en annan favorit! På fem dagar växlar hon färg från ljust orange till mörkrött. På bilden har hon ännu inte utvecklat det djupaste röda.




Den nedre bilden visar en spännande frösådd som jag också har till försäljning. De blommorna växlar också färg, åtminstone en del. Jag har sett flera utvecklas från orange mot rosa. Lite spännande.




Jag har några fler solhattar till försäljning än de jag hittills har visat och jag har MASSOR av dagliljor. Underbara låga, höga, enkla och dubbla. Från det mörkaste mörka till det ljusaste ljuva.

Välkomna till Torvan
 på lördag och söndag
 kl. 11-15! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar