Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 15 mars 2023

Ett steg fram och två tillbaka

 Man kan inte annat än att vara lite besviken! I mitt fall, väldigt besviken! Faktiskt lite arg till och med!


Vi begav oss söderöver för snart två veckor sedan och jag hade hoppats på att få uppleva våren i Skåne. Här hemma var det bara vår inomhus.



Två dagar, kanske tre, var det vår, men sedan blev det kallt och det kom till och med snö. I Lund är det sällan snö och sällan jättekallt och det var inte alltför bistert, men resten av vistelsen var det inte någon vår i luften.



Iris reticulata 'Harmony', våriris, i dotterns rabatt.

I lördags kom vi hem och jag hade bekymrat mig rätt ordentligt över hur väglaget skulle vara inför körningen, för vintern hade kommit tillbaka till hela landet med rejäla snöfall. Det var inga problem alls. Vägarna var torra och fina och inte var det så förskräckligt mycket snö i landskapen vi passerade heller. Men när vi åkte upp branta backen som leder hem här i Tullinge, då syntes plötsligt inte skymten av asfalt på vägen, utan ett tjockt lager med snö och is . Suck, vi har nu minst tjugo cm snö i trädgården. Så trist, nu när man verkligen har börjat vänta på allvar på våren.



När vi åkte hade vi mycket mindre snö än när vi kom hem.



Jag var orolig för fåglarna under tiden vi var borta. Jag hade gjort i ordning mycket mat i form av frö- och havregrynsbollar med kokosfett men det räcker inte långt när man vant fåglarna vid pålitlig påfyllning varje morgon. I lördags när vi kom hem gick jag genast ut för att fylla på, men det märks att de lite tappat förtroendet för mig. Nåja, de kommer tillbaka, men jag känner mig väldigt elak och att jag har svikit dem! Det är besvärligt för dem när det är mycket snö för då har de svårt att hitta mat.




Nu låter det som om vi bara har haft bekymmer, men det har vi verkligen inte haft. Vi har firat dotterns födelsedag och vi har umgåtts med barnbarnen och det har varit jättehärligt! Det finns definitivt nackdelar med att barnbarnen bor 60 mil från oss men faktum är att det också innebär att när vi träffas så får vi vara nära! Vi får vara med om och hjälpa till med allt i barnens liv. Det är underbart!

Innan vi åkte så sådde jag och krukade sådant som jag sådde i början av december. Det har växt på sig fint under tiden vi var borta. I växthuset sträcker växterna på sig lite när solen skiner. Jag har inte satt på värmen därute men solen värmer fint. Jag hoppas att jag ska kunna sälja lite växter under mässan Nordiska Trädgårdar i Älvsjö. Jag satte in några lådor med växter redan i höstas, sådant som jag tror kan vara av intresse under mässdagarna. Jag kommer inte ha egen monter, den tiden är förbi, men jag kommer att hjälpa till i Sällskapet Trädgårds-amatörernas monter och där ska jag sälja under förutsättning att växterna sköter sig till dess och växer på sig lite till. 

💚💚💚💚💚💚💚💚

Hoppas att vi ses på mässan!
Trädgårdsamatörernas monter A03:24


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar