Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 4 april 2022

Vår?

 Så är då Trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar över för i år. Det var en extra festlig tillställning i år, tycker jag, även om det mesta var sig likt. Mässan har varit inställd de senaste två åren, men tredje gången gillt. Nu blev det äntligen tillfälle att träffa många av trädgårdsvännerna och många av dem hade rest långt för att, antingen ställa ut eller bara gå runt och njuta. Jag tror att de flesta handlade växter, trots att temperaturen där ute verkligen inte är vårlig. Vi har haft -9 grader som lägst ganska många nätter nu och jag har tänt oljeljus i växthuset för att hjälpa de känsligaste av mina växter. 



På trappen har jag pyntat med penséer och narcisser och de har verkligen tagit stryk de här nätterna, men de är otroligt tåliga. Trots -9 grader flera nätter ser de ut så här idag. Jag ska tillägga att alla inte ser lika fina ut, men igår så hade jag givit upp hoppet om just dessa, i denna kruka.

Under mässan hjälpte jag till i Trädgårdsamatörernas monter under några pass och det var jättekul. Lite rådgivning men främst försäljning av växter och lite fröer, blev det. 






Jag hann också gå runt och titta och ja, visst handlade jag. Lite växter fick det bli, men också två sekatörer och en fin japansk såg.


Ett antal fina utställningsbalkonger fanns som vanligt på mässan och det är mycket jobb med dem. Man tillfrågas särskilt om man vill designa en sådan och man ritar och funderar under lång tid och sedan bygger man den. Som sagt, mycket jobb är det men det är roligt. Två gånger har jag själv fått uppdraget, så jag vet att det är kul.  

Här är foton på tre av årets!






Nu börjar det trots allt ta fart bland sådderna och av leveranser av växter också. Jag öppnar Torvan i slutet av april om våren sätter lite fart. 
Vi ses snart!

💚💚💚💚💚💚
/pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar