Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 28 september 2020

Höst och stängt på Torvan men växtstöd finns att köpa ändå!

 Altanen här hemma är klar! Bygget har pågått länge, dels för att altanen är stor och dels för att vi mitt i sommaren insåg att vi faktiskt behövde vänta med att riva alltihopa, eftersom vi skulle få besök av barn och barnbarn under sommaren. Det hade varit jobbigt att inte ha en uteplats under tak att äta vid och att behöva gå ut och in på baksidan av huset hela tiden.




Nu är den klar men vi har fortfarande ingen grind utan ett kompostgaller som står lutad mot öppningen. Gallret tjänstgör som stopp för Twiggy, vår lilla yorkshireterrier. Vi får se om det blir någon grind eller om vi struntar i en sådan. Jag gillar utseendet på altanen som det är nu.

Det är verkligen höst nu. Ingen pardon gives! 


Larix kaemperi 'Stiff Weeping',  japansk hänglärk.


Det japanska dvärgkörsbäret Prunus incisa 'Kojou-no-mai' har fått höstkläder 


men Metasequoia glyptostroboides, den kinesiska sekvojan, är fortfarande vårligt limegrön


och de mörka, nästan svarta, grövre grenarna och stammen är en jättefin kontrast till det gröna.

Just nu är jag väldigt tacksam för det som är lysande grönt! 


Hakonegräset Hakonechloa macra 'Stripe it Rich' uppskattas också extra av mig nu under hösten. 



Det finns fortfarande sådant som blommar i trädgården. Tidlösan Colchicum 'Waterlily' har jag ganska många av. Här är en som precis har vecklat ut sina kronblad



och här är en som stått lite längre och vars färg har djupnat.

Under förra veckan sysslade jag mest med att kruka lökar och annat inför nästa år. Det ska jag fortsätta med även denna vecka men jag ska också försöka att hinna plantera en del av växterna som stått i planteringskö under sommaren. Märkligt att det ska vara så svårt att få ner i den egna trädgården, det där som köpts eller såtts! 

Jag önskar er alla en härlig höstvecka!
/pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar