Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 2 juli 2020

Torvans löklista är klar!


Att välja till löklistan är alltid roligt! Jag väljer ju det jag själv tycker är vackert och odlingsvärt! 
Jag skickar min lista till dem som vill ha den 
och den är tvådelad. Ett dokument innehåller sorter och priser, och i det andra dokumentet finns bilder och beskrivningar av växterna. I år blev det 36 olika varianter i löksläktet, krokus, hundtandsliljor, klockliljor, våririsar, pärlhyacinter, narcisser och tulpaner. 


Bland annat finns nedanstående på löklistan:


 Erythronium 'Pagoda', en hundtandslilja som många faller i beundran av då de ser den. Åh, så fin! Vad är det, får jag ofta höra.



Jag har två hundtandsliljor på listan i år. Båda är lättodlade. Denna skönhet Erythronium 'White Beauty' har många frågat efter när de sett den här på Torvan. I år finns den äntligen att beställa. 



 Denna pärlhyacint är verkligen något utöver det vanliga! Ljust och ljuvt babyrosa är Muscari 'Pink Sunrise'.


Vi måste hjälpa våra bin och andra pollinerare! Vi får ofta larmrapporter om hur de minskar drastiskt i antal och jag försöker att hjälpa till så mycket som jag kan genom att plantera "löjligt" mycket krokus och våriris. De är mycket tidiga i blom och ytterst värdefulla för de bin som vaknar tidigt och letar efter föda. 
Crocus chrysanthus 'Cream Beauty' är underbar och den har jag haft på min lista i många år!





Här är en klocklilja som jag tycker är jättesöt! 
Fritillaria michailowskyi är mörkt plommonfärgad med gul kant, lättodlad i stenparti och stadigt upprättstående!



Narcisser finns det många av och de är underbara, lättodlade och oftast doftande! Ett rejält plus är ju naturligtvis att de aldrig ätes av rådjur! Denna skönhet Narcissus 'Angel's Breath' får 3-5 blommor i milt gult på varje stjälk, och förra året fick man betala rejält för den. I år har jag lyckats få ner priset. Grattis till er!


Narcissus 'Moonlight Sensation' blev jag väldigt förtjust i när jag upptäckte den i rabatten. Den är ny för mig och jag lyckades inte ta något rättvisande foto. Den är en senblommande narciss och helt ljuvlig! Trumpeten bleknar till vitt så småningom. Den har en syster Narcissus 'Starlight Sensation' som är vit och får massor av blommor på varje lök. Den finns också på löklistan!


Narcissus 'Tahiti' en fylld narciss med orangea segment gillar jag verkligen. I år har jag också hittat och köpt in Narcissus 'Manly' som också är fylld men ljust och milt gul.


Sedan var det de där TULPANERNA också! Jag älskar tulpaner, men många drar sig för att beställa tulpaner eftersom de inte bara älskas av oss människor. De älskas av odjuren (läs rådjur) också. Senast igår överraskade jag ett rådjur, som tog det lugnt här i trädgården, med att skrika GÅ HEM! Det tog det väldigt lugnt och jag gick efter skrikandes SKYNDA DIG NU! DET DÄR ÄR INTE ATT SKYNDA SIG! Jisses, jag undrar vad grannarna tänker ibland!

Nåja, ni förstår att vi ofta har rådjur i trädgården och ändå fick jag ha kvar alla tulpaner som jag planterat. Det finns ett knep som faktiskt fungerar, Trico Garden! Det köpes i en liten flaska, är flytande och blandas ut som saft. Sedan sprayar man på tulpanerna med en blomspruta, precis när de börjar sticka upp ur marken. Sedan brukar det räcka att spraya två gånger till innan blomningen. Trico Garden är baserat på fårfett och rådjur avskyr doften. Den är lätt parfymerat, så vi känner ingen obehaglig lukt och den är helt ofarligt för djur och människor. En bra investering! Man kanske inte vågar ha tulpaner i hela trädgården men åtminstone i en eller två rabatter kan man kosta på sig de underbara tulpanerna!


En av de botaniska tulpanerna som finns på listan är 
Tulipa clusiana 'Lady Jane'. En tulpan som kan bli mycket gammal i trädgården!


 Tulipa humilis 'Persian Pearl', även den botanisk med vinröda blommor och med hälften av de yttre kronbladen i nästan vitt, är riktigt läcker!



Tulipa humilis 'Samantha' är bara 10 cm hög men lyser starkt på sin låga höjd och ingen går förbi utan att se den. Den uppför sig inte väl i kruka så det var svårt att sälja dem som jag krukat upp, men de som jag planterat skötte sig exemplariskt! Missa inte att beställa denna skönhet!

Om du vill ha Torvans lök- och knöllista, mejla pia @ torvan. nu utan mellanrum, skriv "löklistan" i mejlet, så skickar jag!

Du måste hämta dina lökar själv här på Torvan i Tullinge 2 mil söder om Stockholm i slutet av augusti-början av september.
Jag önskar er alla en skön och avkopplande sommar!
/pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar