Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 17 mars 2017

Vinterplåga, vårrus, solsken och en massa njutning

Idag mår jag lite bättre av förkylningen, men i onsdags trodde jag att jag hade fått influensa! FY så eländigt jag mådde då! Nu måste väl den sista vinterplågan vara över. Inga fler förkylningar, tack! Det är ju faktiskt vår där ute, även om ganska mycket snö ännu ligger kvar. Jag har suttit ute på altanen en stund idag och njutit av våren och solen värmer ordentligt!


Om man ska mysa på altanen måste man trängas med plantbackar  med massor av lökväxter. De ska säljas på mässan Nordiska Trädgårdar i Älvsjö den 6-9 april men Corydalis solida 'Beth Evans' har redan börjat att så ut, så dem måste jag nog sälja nu, i veckan som kommer.


Corydalis solida 'Beth Evans' 




Fritillaria michailovskyi i knopp.



Fritillaria elwesii, också i knopp.



Eranthis hyemalis, vintergäcken, står i blom på altanen, men det gör inget för de plantorna ska jag plantera här på Torvan.

I höstas var jag på en härlig lök- och knölhelg som Trädgårdsamatörerna i Uppland anordnade. Då berättade den mycket kände Janis Ruksans från Lettland, om sina problem med att ha råd att trycka sitt uppslagsverk om krokus. Janis Ruksans är den som har mest kunskap om släktet krokus av all världens botanister, men bokförlagen ville inte trycka boken. Det finns ingen lönsamhet i monografier! Han fick, som tur var, slutligen in sponsorpengar och jag lämnade också ett litet bidrag och fick nu i veckan min bok postad till mig. 




Nu har jag 568 sidor med fantastiska bilder och krokusfakta att njuta av.

Hoppas att ni alla får njuta lite vår i helgen! 

2 kommentarer:

  1. 568 sidor krokus - det låter ju som ren och skär lycka!

    Hoppas du får vara frisk nu och njuta av våren som är på gång.

    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Nora! Ja, nu ska vi njuta!
    Kram!

    SvaraRadera